“Ik zei het toch.”
Ja. Dat deed je misschien.
Men werd het begrepen?
Veel leiders – en mensen in het algemeen – denken dat ze duidelijk communiceren, omdat ze zelf weten wat ze bedoelen.
Meneer goede communicatie gaat niet om wat er gezegd werd.
Het gaat over, hoe het werd ontvangen.
Als je boodschap niet aankomt, is deze niet goed gecommuniceerd.
Ongeacht hoeveel woorden u gebruikte.
Goede communicatie is uw verantwoordelijkheid
Er is een klassieke misvatting waar we allemaal af en toe in trappen:
Dat anderen beter moeten luisteren.
Goede communicatie legt de verantwoordelijkheid niet bij de ontvanger.
Integendeel
Het is aan jou als afzender om ervoor te zorgen dat de boodschap wordt begrepen, correct wordt geïnterpreteerd en onthouden.
Dit vereist dat u zich afvraagt:
- Met wie spreek ik – en hoe denken zij?
- Wat weten ze al?
- Wat hebben ze nodig – niet alleen vakkundig, maar menselijk welzijn?
Drie typische redenen waarom uw boodschappen niet aankomen
1. Je gebruikt een taal waarin mensen zich niet herkennen
Als je jargon, buzzwords of te veel vaktermen gebruikt, loop je het risico dat mensen afhaken – of iets anders horen dan je bedoelt.
Voorbeeld:
“Wij moeten de dwarsfunctionele synergieën in de waardeketen versterken...”
Wat betekent het? Wat moet ik concreet doen? Waarom?
Probeer in plaats daarvan:
“We moeten beter worden in samenwerken – en het delen van kennis vergemakkelijken.”
2. Je vergeet de context
Een boodschap die voor jou duidelijk is, kan voor anderen verwarrend zijn – als ze niet dezelfde achtergrond, informatie of gevoelens hebben.
Voorbeeld:
U zegt: “We passen de structuur een beetje aan.”
Mannen het team hoort:“Zal ik mijn baan verliezen?”
God communicatie houdt rekening met hoe het in de oren van de ander klinkt – niet alleen hoe het in je eigen oren klinkt.
3. Je controleert niet of mensen je hebben begrepen
We zeggen iets. Knikken. Gaan verder.
Heb je het eigenlijk wel opgepakt?
Goede communicatie stopt niet bij jouw zin - het gaat door totdat je hebt verzekerd dat We begrijpen elkaar.
Drie vragen die je communicatie versterken
De volgende keer dat je iets belangrijks moet zeggen, probeer jezelf dan deze drie vragen te stellen:
- Wat wil ik dat ze begrijpen – en onthouden?
- Scherp en eenvoudig geformuleerd
- Hoe kan ik dat zeggen, zodat het relevant voor hen voelt
- Gebruik voorbeelden, beelden, iets uit hun dagelijkse leven
- Hoe weet ik dat het begrepen is?
- Vraag bijvoorbeeld: “Hoe is dit logisch voor jou?”in plaats van“Begrijp je?”
Een praktijkvoorbeeld
En leder vertelde me dat ze vaak gefrustreerd van vergaderingen kwam – omdat ze een taak grondig had uitgelegd, maar mensen desondanks hun eigen weg gingen.
We zijn begonnen met drie dingen:
- Minder zeggen - maar preciezer
- Gebruik voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van het team
- En actiever vragen: “Hoe hoor je dit?”
Na een paar weken begonnen de dingen te veranderen.
Minder misverstanden. Meer duidelijkheid. En meer verantwoordelijkheid in het team.
Het is geen raketwetenschap. Het is aanwezigheid en bewustzijn.
Goede communicatie gaat niet over mooi praten of feilloos zijn.
Het gaat erom dat je begrepen wilt worden – en de verantwoordelijkheid neemt om dat ook te worden.
Dat vereist dat u stopt.
Denk na.
En durf te vragen: Wat moeten zij horen – niet alleen wat ik moet zeggen?
Probeer het in de praktijk
Probeer vandaag eens op te letten wanneer je iets belangrijks moet zeggen.
Wat wil je eigenlijk dat ze begrijpen?
Hoe kun je dat op een duidelijke en menselijke manier zeggen?
En hoe kun je controleren of het inderdaad is geland?
Kleine aanpassingen kunnen een groot verschil maken.
Wil je je beter profileren op goede communicatie in je dagelijks leven?
Ik help leiders en teams om hun communicatie duidelijker, aanweziger en effectiever te maken – zowel in vergaderingen, presentaties als samenwerking.
Wil je meer horen? Neem dan contact met me op – ik help je graag.